פעם מזמן לפני הרבה שנים למנהל השיווק הספיקו שתי ידיו כדי לנצח על המערכה. היו לו את ארבעת ה- P, שלושה סגמנטים (חרדים, רוסים וערבים), שני ערוצים מסחריים ואחד אלוהינו (אל ריס). היום מנהל שיווק ממוצע צריך לפחות 5 זוגות ידיים ומספר אונות, כדי להצליח לג’נגל בין עשרות האפשריות העומדות לרשותו למגע עם הצרכן. אפשר להניח שלא ניתקל במנהל שיווק שכזה.
אז איך אפשר להתמודד עם השיווק החדש, ועדיין להיות ממוקד מטרה?
להלן 7 טיפים :
- אסטרטגיה קצרת מועד – חזון ואסטרטגיה ארוכי טווח חשובים לכל חברה, עם זאת כדי לעמוד בקצב השינויים ובתחרות המוגברת הקיימת כיום בשוק כדאי לבנות אסטרטגיה קצרת מועד. זו גם הדרך להבין אם החברה מצליחה להציב יעדים ולהשיגם ולא צפה לה על איזשהו חזון עתידי.
- פגוש את כולם – מרק צוקרברג הקים את פייסבוק כשהיה רק בן 19. אז נכון שלא כולם צוקרברג, אבל המון רעיונות יצירתיים עם יכולת ביצוע צצים כל יום, ופגישות הן אחת הדרכים הקלות לקבל אינפורמציה מעניינת על השוק. יש יאמרו בזבוז זמן, אני אומרת יש כ”כ הרבה זמן שמתבזבז על פגישות עבודה למינהן עם אנשים שאנחנו כבר מכירים ויודעים מה יש להם לתרום, אז למה לא לפתוח קצת את הראש?
- לא צריך להיות ראשוני – צריך להיות ראשון. ראשוניות הפכה הרבה פעמים לערך, ומערך השיווק מגייס את כל כוחותיו ומשאביו כדי להצליח להשיק את המוצר או השירות לפני המתחרה. לאור העובדה שמהלכי שיווק רבים מבוססי טכנולוגיה יש תמיד הזדמנות שנייה, אם לא הצלחתם לנכס את הראשוניות יש לכם הזדמנות לנכס את האיכות באמצעות לימוד מטעויותיו של המתחרה. מישהו זוכר מנוע חיפוש בשם Alta Vista? הוא היה לפני Google.
- תחליט מה הציבור אוהב! אל תשאל. שנים של קבוצות מיקוד ומחקרי טרקינג עברו על כל החברות הגדולות. לא מומלץ לוותר על מגוון סוגי המחקר. אבל אסור להתבלבל: מחקר הוא לא יצירה ויצירה אינה יכולה להיבדק בטרם יצאה אל האור. אחרת לאן היינו מגיעים עם המצאת הגלגל?
- קלישאות עובדות גם בפלטפורמות החדשות – הפרסום המסורתי הפשוט מבוסס על קלישאות שהן לרוב, אמיתות פשוטות של החיים. אמיתות אלו מצליחות לבקע את קרום הציניות של הצרכן ולגעת בו. ילדים, הומור, סקס, בעלי חיים הם כולם המרכיבים הפשוטים של החיים שגורמים לאנשים להתרגש.
- ניסוי וטעייה – אף אחד לא אוהב לבזבז כסף על מהלכים כושלים. לכאורה ניסוי וטעייה נשמע כמו טיפ לא מקצועי ובזבזני. ההפך הוא הנכון, ניסוי וטעייה משכללים את הפעילות השיווקית ומונעים טעויות גרנדיוזיות. אם כי אין ספק ששיטה זו דורשת הרבה יותר מאמץ יצירתי בשיווק.
- ROI – Return of inspiration
כדי להשיג ROI בעידן החדש לא מספיק להיות מבודלים או לתת הצעת ערך טובה ומעניינית ללקוח. הלקוחות החדשים הציניים והמיומנים מבקשים מאיתנו לייצר עבורם השראה ולא מוצר, בתמורה הם ידברו על המוצר שלנו עם החברים שלהם ויפרסמו אותו מהר יותר, טוב יותר ואמין יותר ממה שכל משרד פרסום מסוגל לעשות. בעולם מדובר על השראת העיצוב של אפל או על החיבור של וולמארט לקהילה. בארץ יש לנו רובין הוד בשם רמי לוי שהצליח לשנות קטגוריה שלמה, זו השראה!